Ervaringen van gebruikers
Meneer Jansen
(91)
De tranen sprongen in mijn ogen van blijdschap
Sinds hij de CarePad in huis heeft, is er een wereld voor hem opengegaan. Volgens meneer Jansen verrijkt deze makkelijk te bedienen tablet zijn leven. “Ik wil niet meer zonder de CarePad; het houdt me bij de tijd.”
Sinds hij de CarePad in huis heeft, is er een wereld voor hem opengegaan. Volgens meneer Jansen verrijkt deze makkelijk te bedienen tablet zijn leven. “Ik wil niet meer zonder de CarePad; het houdt me bij de tijd.”
“Mijn dochter woont in Groningen en ik in Amersfoort”, vertelt meneer Jansen. Door omstandigheden hadden ze elkaar al langere tijd niet gezien, maar dankzij de CarePad komt daar verandering in. Meneer Jansen: “De dag dat de CarePad werd gebracht, zal ik mijn leven lang niet meer vergeten. Bas van CarePad ging na een korte uitleg een beeldbelverbinding opzetten met mijn dochter in Groningen. Op het moment dat ik haar op het scherm zag en haar hoorde spreken, sprongen de tranen in mijn ogen van blijdschap. Ik voelde me zo gelukkig haar te zien. En sindsdien zie ik haar regelmatig op de CarePad.”
“Ik wil niet meer zonder CarePad; het houdt me bij de tijd.”
Makkelijk
De CarePad is makkelijk te bedienen en het beeldbellen werkt heel eenvoudig volgens hem. “Ja, het is heel erg makkelijk. Alles staat duidelijk op het scherm. Je weet precies wat je moet doen. Op de naam drukken met wie je wilt bellen en dan nog op de groene knop drukken. Even wachten en je ziet elkaar en kunt met elkaar spreken.”
Dagelijks gebruik
Naast zijn dochter beeldbelt hij ook met zijn zoon uit Nijmegen, met vrienden, kennissen en buren. “Ik gebruik de CarePad iedere dag.” Meneer Jansen is echt een groot fan en raadt de CarePad dan ook iedereen aan.
Mevrouw Smit
(76)
“Ik ben er helemaal verslaafd aan”
Hele middagen kan mevrouw Smit het spelletje Spider spelen op de CarePad. “Ik speel zo 25 tot 30 potjes; ik kan het wel de hele dag spelen.” Het spelplezier komt volgens haar ook door het prachtige grote beeld en de heldere kleuren van de CarePad.
Ze legt graag uit wat Spider nu precies inhoudt. “Het is een kaartspel. De koning van bovenaf en dan allemaal rijen naar beneden, die moet je volmaken en verschuiven.” “Het is een soort patience”, vult haar dochter Jolanda aan.
Service
Als er iets met de CarePad aan de hand is, baalt mevrouw Smit wel. Ze moet dan gebruik maken van een normale tablet om haar favoriete spel te kunnen spelen. “Dat is wel moeilijker op zo’n klein ding, wat een gepriegel.” Daarom maakt ze er snel melding van. “Of er komt iemand om ‘m op te halen of hij wordt direct gerepareerd.”
SOS-knop
Gaat mevrouw Smit ’s avonds naar boven om te slapen, dan neemt ze de CarePad ook mee. De losse SOS-knop legt ze naast zich neer en de CarePad krijgt een plekje aan het voeteneind. Komt de nood aan de man, dan hoeft ze alleen maar op de knop naast haar te drukken. De SOS-knop geeft niet alleen mevrouw Smit een veilig gevoel, het stelt ook haar dochter gerust. “Met de alarmknop is er gelijk contact.
Foto’s
Mevrouw Smit: “Ik vind het ook leuk om foto’s te kijken op de Carepad, maar ik ben zo reuzeblij met mijn spelletje.”
Mevrouw Koelewijn
(88)
“Maar als ik haar dan zie, dan zie ik het ook”
Ze maakt al ruim een jaar gebruik van de CarePad, maar zo af en toe staat ze nog wel voor verrassingen. “Er staat een update klaar, maar dan weet ik niet wat ik moet doen!” Ze besluit de aanwijzingen van de CarePad op te volgen. “Moment geduld, staat er. Oh ja, nu komt-ie.”
Terwijl de CarePad op de achtergrond een update uitvoert, vertelt mevrouw Koelewijn over de rouwdienst die ze afgelopen zaterdag online kon volgen. “Met de internetfavorieten kan ik bij de Brugkerk. Ik kan er niet naartoe, maar ik kan wel kijken.” Mevrouw Koelewijn vertelt dat ze er nog graag bij hoort. En als ze dan niet in het echt naar de kerkdienst kan, is dit wel heel fijn. “Als je dat niet hebt, heb je niks.”
SOS-knop
Als ze per ongeluk op de SOS-knop van de CarePad drukt, horen we een schel en hard geluid. Snel drukt ze de knop weer uit. “Anders krijgt mijn dochter een de SOS-melding.” Maar we weten nu in ieder geval wel dat de knop werkt.
Beeldbellen
Beeldbellen doet ze liever dan berichtjes versturen, geeft ze aan. “Dan kan ik mijn dochter zien. Als ik vraag hoe het gaat, zegt ze altijd: ‘Het gaat goed’. Maar als ik haar dan zie, dan zie ik het ook. Ik ben er wel echt blij mee.”
Foto’s kijken
Ook de rest van de familie heeft ze letterlijk in beeld. Zo laten de achterkleinkinderen van mevrouw Koelewijn haar meegenieten van hun avonturen door foto’s te sturen. Gisteren nog heeft ze vakantiefoto’s uit Frankrijk ontvangen. “Stuurt mijn dochter via haar mobiel naar de CarePad. Op de CarePad zie ik de foto’s mooi groot in beeld.”
Mevrouw Kooijman
(76)
“Dit vind ik dus ideaal”
Computers vindt ze eng, maar met de CarePad kan ze prima overweg. “Dat durf ik wel, je kunt er eigenlijk geen fouten mee maken.” Ze volgt het laatste nieuws ermee op de voet en kijkt overal in huis, wanneer ze maar wil, actualiteitenprogramma’s terug.
Over huizen gesproken, even binnenkijken in andere woonkamers doet ze ook graag met behulp van de Funda-app. En er is meer waar mevrouw Kooijman graag naar kijkt. Zo kijkt ze graag naar de radiomakers als ze bezig is met handenarbeid. “Ik vind het interessant en dan dwaal ik niet zo snel af.” Volgens haar is het beeld heel helder en hoeft het scherm niet groter. “Netflix kijk ik ook wel.”
Fotootje
Mevrouw Kooijman is vooral zo blij met de CarePad vanwege de eenvoudige bediening. “Laatst zaten de kleinkinderen op de bank en dan maak ik een fotootje met de CarePad. Die foto kan ik dan ook gelijk opslaan met één handeling.” Ze klinkt bijna verbaasd dat het allemaal zo makkelijk kan.
Puzzelen
Mevrouw puzzelt er ook graag mee. Ze vertelt over de woordpuzzels die ze speelt. “Bij het intikken van woorden zijn de letters heel groot. Je drukt een letter in en dat gaat dan heel rustig, voordat je naar de volgende gaat.” En ze zou nog wel meer spelletjes willen spelen, maar voor sommigen moet je betalen. Hoe dat dan precies zit: “Daar ga ik me aankomende winter in verdiepen.”
Mogelijkheden
Wensen zijn er voldoende. Zo wil ze graag boodschappen online kunnen bestellen en internetbankieren onder de knie krijgen. “Mijn man heeft zich er wel in verdiept en dan denk ik: Henk doet het wel, maar ik wil het ook wel zelf kunnen.” En met de CarePad gaat dat goedkomen. “Dit vind ik dus ideaal.” Voor haar gevoel doet mevrouw Kooijman helemaal mee, maar dan wel op een gebruiksvriendelijke manier.